Back to all posts

Indywidualne podejśćie do użytkownika na stronie internetowej

Cze 25, 2016 / by admin_oa / In mobile, pozycjonowanie, strony www / Tagi: , , , , , , , , / Leave a comment

Indywidualne podejście do konsumentów staje się normą – w sklepach, restauracjach czy punktach usługowych. Czy na podobne traktowanie mogą liczyć również Internauci?

Responsywne strony internetowe

Popularność metodologii „mobile first” i upowszechnienie RWD (responsive web design – technika projektowania, dzięki której strona internetowa dopasowuje się do wymiarów urządzenia, na którym jest oglądana) wcale nie sprawiają, że użytkownicy stron internetowych otrzymują bardziej spersonalizowane treści. Zawartość „responsywnych” stron jest sformatowana do potrzeb urządzeń, ale już nie ludzi, którzy z nich korzystają. Niezależnie od tego, kto, kiedy i gdzie zagląda na stronę, widzi dokładnie to samo. To zaskakujące, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak precyzyjne bywa targetowanie reklam internetowych, dzięki którym ludzie trafiają na strony.

Targetowanie – dlaczego  jest takie ważne?

Targetowanie opiera się na przetwarzaniu w czasie rzeczywistym informacji o użytkowniku pochodzących z wielu źródeł. Na ich podstawie możliwe jest ustalenie, kim jest adresat reklamy, gdzie się znajduje, co robi i jakie są jego upodobania. Dzięki tak precyzyjnej analizie możliwej jest wyświetlenie spersonalizowanej reklamy, w którą użytkownik z zainteresowaniem kliknie. Dlaczego strona, którą zobaczy, nie miałaby uwzględniać jego potrzeb i intencji? Targetowane reklamy mają lepszą konwersję. Oznacza to, że efektywniej sprzedają produkt, częściej zachęcają do rejestracji czy udostępnienia danych. Skoro to takie skuteczne, czemu nie zaadresować do różnych grup odbiorców różnych wersji strony, różniących się zawartością, prezentowanymi usługami czy ofertami?

Jak przygotować stronę mobilną? Mobile first to za mało.

Przygotowując stronę mobilną, pamiętamy przeważnie o odpowiedniej rozdzielczości ekranu, przyciskach i czasie wczytywania strony. To ważne, ale równie ważny jest kontekst, w jakim znajduje się użytkownik strony. Czy jest blisko czy daleko od domu? Czym się zajmuje? Ile ma czasu? Co skłoniło go do odwiedzenia strony? Kontekst ten może zmieniać się wielokrotnie w ciągu dnia, tygodnia i roku. Wykorzystanie go w praktyce dla zwiększenia sprzedaży lub poprawy konwersji nie jest jednak – wbrew pozorom – bardzo skomplikowane

Co wiemy o użytkownikach?

Użytkownicy smartfonów dzielą się z wydawcami witryn internetowych wieloma informacjami na swój temat. Choć wielu z nich deklaruje, że wolałoby zachować więcej prywatności, dzięki jej częściowej utracie, zyskują bardzo wiele wygody. Na przykład wtedy, kiedy wpisują w Google „pizzeria” a w odpowiedzi otrzymują lokali w najbliższym sąsiedztwie. Dane, które mogą być wykorzystane dla stworzenia spersonalizowanej treści witryny to:

  • lokalizacja użytkownika
  • dane profilu użytkownika – np. informacje o jego wcześniejszych wizytach na stronie, historii przeglądania czy zakupów,
  • informacje o urządzeniu i przeglądarce, sieci telefonicznej lub wifi,
  • godzina lub pora dnia, kiedy odwiedza stronę,
  • fraza, której szukał w Google,
  • źródło, z którego wszedł na stronę – np. inna strona, mail lub post w social media.
jak stworzyć spersnalizowana tresc strony www

Tworząc spersonalizowaną witrynę powinniśmy wyszukiwać jak najwięcej informacji, które będziemy mogli wykorzystać.

Spersonalizowane witryny internetowe – jak w praktyce wykorzystać tę wiedzę?

Przygotowując spersonalizowaną witrynę internetową, warto zacząć od prostych, niekiedy oczywistych pomysłów – jak choćby wspomniane wyżej dopasowanie wyników wyszukiwania do lokalizacji użytkownika. Pomysł ten z powodzeniem stosują Google czy Yelp. Możliwe jest także automatyczne ustawienie wyświetlanego języka czy waluty w oparciu o te same dane. Dysponując danymi o wcześniejszym zachowaniu odwiedzającego na stronie, możemy zdecydować, aby nie wyświetlać mu więcej reklam czy ofert, które zignorował lub podsunąć do wyboru rzeczy zbliżone do tych, które wcześniej przeglądał. To rozwiązanie znane jest z witryn niektórych sklepów odzieżowych, które potrafią automatycznie odsyłać powracającego klienta do działu z modą damską lub męską. Uwzględnienie kontekstu czasowego to z kolei szansa na zróżnicowanie zawartości strony w zależności od pory dnia – na przykład zmiana kolorów interfejsu na bardziej stonowane w porze nocnej lub wyświetlanie reklamy dań obiadowych w porze obiadu.

Przytoczone powyżej pomysły to jedynie przykłady tego, jak zawartość strony może być dopasowana do indywidualnych potrzeb i preferencji użytkowników. Analizując ich zachowanie, twórcy strony są w stanie wdrożyć wiele zaskakujących rozwiązań, które nie tylko zwiększają wygodę korzystania z witryny, ale i przekładają się na realne zyski.

Summary
Article Name
Indywidualne podejśćie do użytkownika na stronie internetowej
Description
Spersonalizowane strony internetowe, jak wykorzystać wiedzę do ich tworzenia. Responsywne strony internetowe i targetowanie. Dopasowanie witryny do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jak przygotować stronę mobilną?
Author
Publisher Name
Outeractive Marketing
Publisher Logo

Your comment

Back to all posts